Kolejny rok z życia Suzuki Motor Poland za nami. Kolejnych 365 dni, które przyniosły nowości i zmiany na wielu zawodowych polach – z oczywistych powodów warto się nimi pochwalić.
Na początku roku do sprzedaży trafiło odświeżone kombi Swace z nowym układem napędowym (140 KM). W salonach znalazła się również długo oczekiwana „rocznicowa” odmiana Vitary 35th Anniversary Special Edition. Samochody są w nietypowej kolorystyce: prawie całe granatowe (lakier Sphere Blue Pearl), ale za to z dachem w odcieniu grafitu. Limitowaną edycję wyróżniają ponadto detale stylistyczne (matowo czarne na wlocie powietrza czy obramowanie świateł do jazdy dziennej). Poza zmianami na zewnątrz nowe samochody wyposażono w zegar z tarczą KANJI, zaś nawiązując do trzydziestopięcioletniej historii modelu Vitara na desce rozdzielczej umieszczono okolicznościowy emblemat „35th Anniversary Special Edition”. Przypominamy, że edycja specjalna kosztuje tyle samo co pozostałe Vitary z malowaniem dwukolorowym. Podczas październikowego salonu Japan Mobility Show pokazano dwa prototypy, które są ważne i przełomowe. Pierwszy z nich – Swift Concept – dosłownie kilkanaście dni po debiucie w Tokio trafił do produkcji i już wkrótce, zapewne wiosną 2024, zobaczymy go również w polskich salonach sieci Suzuki Motor Poland. W czwartej odsłonie „globalny” hatchback Suzuki to wyrafinowany, inteligentny samochód miejski z wyrazistym designem. Został wyposażony w zaawansowane systemy bezpieczeństwa i nowy silnik, a także daje jeszcze większą radość z jazdy. Od roku 2004, gdy Swift w Suzuki został tzw. modelem globalnym, jest oferowany w 169 krajach. Jego łączna sprzedaż do października 2023 przekroczyła 9 milionów sztuk! Drugi z prototypów z Tokio to jeszcze pieśń (choć nieodległej) przyszłości, ale warto go przywołać. W Tokio zaprezentowano bowiem kolejną odsłonę elektrycznego Suzuki eVX, który - jak obiecuje producent - zadebiutuje na całym świecie w roku 2025. Na razie koncepcyjne auto można obejrzeć już nie tylko na zewnątrz, ale też przyjrzeć jak wygląda w kabinie.
Miło też pochwalić się ocenami naszych samochodów. Niemiecki automobilklub ADAC (prowadzący od 45 lat ranking niezawodności aut) ogłosił wyniki najmniej i najbardziej awaryjnych samochodów. Wśród liderów niezawodności (za rok 2022, ale dane publikowano właśnie w roku 2023) znalazły się dwa modele Suzuki. W segmencie najmniejszych samochodów pierwsze miejsce zajął model Suzuki Ignis, a w segmencie samochodów miejskich liderem została Vitara. Ranking niezawodności ADAC za rok 2022 objął łącznie 155 modeli samochodów osobowych i dostawczych. Suzuki jest też w czołówce marek z najniższymi kosztami serwisowania. Serwis www.dobrymechanik.pl opublikował ranking kosztów serwisowania dla 24 popularnych marek samochodowych oferowanych na polskim rynku. Suzuki ze średnim kosztem wizyty wynoszącym 579 zł zajęło drugie miejsce w gronie najtańszych marek. Dla porównania, średni koszt serwisu najdroższej marki wynosi 810 zł, a najtańszej 538 zł. Suzuki jest również liderem wśród japońskich samochodów tworzących TOP 5 najrzadziej naprawianych marek.
Jednoślady i marine
Sporo działo się również w świecie jednośladów oraz marine – silników zaburtowych. Po pierwsze do salonów trafiły nowe dwucylindrowe „osiemsetki” – GSX-8S oraz V-Strom 800DE, a także skutery Burgman Street 125 EX, Avenis i Address (gama 125 ccm). Na jesiennym salonie EICMA w Mediolanie zaprezentowano także pierwszy jednoślad-crossover: sportowo-turystyczny GSX-S1000GX. Druga z nowości, które zobaczymy jeszcze przed wiosennym rozpoczęciem sezonu to z kolei Suzuki GSX-8R, czyli wersja z owiewkami na bazie wspomnianego Suzuki GSX-8S.
Z kolei V-STROM 800 reprezentuje nową kategorię w klasie maszyn adventure średniej wielkości. Podczas gdy Suzuki V-STROM 800DE znakomicie spisuje się podczas jazdy z dala od utartych szlaków (żwir, szutry), nowy V-STROM 800 kusi motocyklistów lubiących dalekie podróże, wybierających trasy prowadzące zarówno autostradami jak i bocznymi drogami. Również codzienne przejazdy przez miasto, na przykład do pracy, staną się z nowym V-STROM 800 jeszcze przyjemniejsze. V-STROM 800 z dumą kontynuuje tradycję motocykli klasy adventure, którą w 2002 roku zapoczątkował Suzuki V-Strom 1000.
Hayabusa, flagowy motocykl Suzuki Motor Corporation, świętuje także swoje 25-lecie. Dla upamiętnienia Suzuki wprowadza jubileuszowy model, który od lipca jest sprzedawany na całym świecie. Hayabusę 25th Anniversary charakteryzuje wyjątkowe malowanie – motocykl jest pomarańczowy, z czarnymi akcentami podkreślającymi jego sportowe osiągi, a wewnętrzna część tarczy hamulcowej i napinacz łańcucha są w kolorze złotym. Na tłumiku znalazło się logo Hayabusa Kanji, podobne jest także na łańcuchu. Model rocznicowy standardowo wyposażony jest w kanapę dla kierowcy. W miejscu pasażera zainstalowana jest jednak osłona siedziska (nie występuje w specyfikacji japońskiej).
W maju 2023 testowaliśmy nowe silniki z serii DF300BMD i DF350AMD. Dzięki zmniejszeniu tarcia o wodę (tzw. stopa ma w tych jednostkach mniejszą powierzchnię) gwarantują lepsze osiągi i mniejsze zużycie paliwa. Zadebiutował wtedy również Steer-By-Wire, czyli joystick umożliwiający łatwiejsze i wygodniejsze manewrowanie łodzią podczas cumowania (wspomaganie dokowania). W grudniu do oferty dilerów marine Suzuki doszedł 250-konny silnik z serii DF250AUN.
Specjalnie dla wodniaków uruchomiliśmy Suzuki Marine Academy. W pierwszej edycji szkoleń na wodzie wzięło udział ponad 70 osób! Liczymy, że w roku 2024 będzie ich znacznie więcej. Podobnie jak w Suzuki Moto Szkole, która odbędzie się po raz osiemnasty – tu frekwencja rok po roku sięga kilkuset chętnych!
Nie ustajemy w działalności pro bono. W roku 2023 zorganizowaliśmy dwie kolejne edycje społecznej akcji Suzuki Clean Ocean. Sprzątaliśmy brzegi rzeki Rządzy pod Warszawą oraz jeziora Tarpno w Grudziądzu (ponawiamy podziękowania dla naszych dilerów ITA Marine ze Starych Załubic oraz Riverfox z Grudziądza).
Sport
Przyzwyczailiśmy naszych fanów do tego, że Suzuki Motor Poland wspomaga polski sport - spółka wspiera m.in. polską reprezentację w boksie olimpijskim, szczypiornistów, ligi koszykarskie oraz cykl piłkarskich rozgrywek Fortuna 1 Liga i polskich olimpijczyków. Po raz drugi byliśmy również współorganizatorami II Międzynarodowych Targów Branży Bokserskiej w Kielcach oraz szczególnie uroczystego 100-lecia Polskiego Związku Bokserskiego. Do grudnia 2023 zorganizowaliśmy już dwudziestą piątą galę z cyklu Suzuki Boxing Night!
Na koniec kilka informacji o nagrodach. Suzuki Vitara wygrała wyróżnienie w kategorii „Solidny” w plebiscycie miesięcznika „Pani”, zaś Suzuki V-Strom 800DE nagrodzono w plebiscycie „The Best of Moto 2023” serwisu moto.pl/Gazeta.pl.
Prezes Suzuki Motor Poland Piotr Dulnik został zaś uhonorowany świętokrzyskim Orłem Wprost (kategoria Mecenas Sportu) oraz znalazł się w gronie laureatów, w kategorii „Sponsorzy Sportu”, w konkursie Stowarzyszenia Sport Biznes Polska dla charyzmatycznych liderów polskiego biznesu oraz sportu.
Gala Suzuki Boxing Night 30 w Żyrardowie była pierwszym oficjalnym meczem boksu olimpijskiego reprezentacji Polski i Szwajcarii.
Dowiedz się więcej12 października w Modlnicy pod Krakowem otwarto oficjalnie nowy salon motocyklowy Suzuki Moto Trip.
Dowiedz się więcejSpółka Suzuki Motor Poland została nagrodzona Złotym Laurem w kategorii sponsoring sportowy przez redakcję „Super Biznesu”.
Dowiedz się więcej26 lipca 2019 roku w Warszawie odbyła się pierwsza gala boksu olimpijskiego Suzuki Boxing Night.
Dowiedz się więcej